12 August 2024

Trip ke Gunung Rinjani

Kami membuat laluan pendakian ke Gunung Rinjani dalam perjalanan 3 hari 2 malam, bertolak dari Sembalum dan berakhir di Senaru. Terdapat cara lain untuk melakukan laluan ini tetapi saya tidak mengesyorkannya. Kelebihan bermula dari Sembalum ialah anda melakukannya dari ketinggian hampir 500 meter lebih tinggi dan jika anda bermula dari Senaru, anda akan melakukan pendakian ke Rinjani pada hari terakhir selepas menempuh lebih banyak kilometer dan mendaki lebih banyak ketinggian. Kami melakukan laluan dengan Adi Trekker dan ia adalah pilihan yang sangat baik.

HARI 1: Kami tiba di Lombok dengan kapal terbang pada pukul 16.00 dan dijemput oleh pemandu Adi Trekker untuk membawa kami ke Sembalum di mana kami tiba 3 jam kemudian. Kami bermalam di hotel Nusantara, hotel yang bagus yang juga termasuk dalam kos persiaran dan pada pukul 8 pagi mereka menjemput kami untuk pergi dahulu untuk lulus pemeriksaan kesihatan asas yang mesti dilalui oleh semua pejalan kaki. Kemudian mereka membawa kami di belakang gerabak stesen kira-kira 3 km di mana laluan bermula. Laluan itu berjalan hampir sepanjang hari melalui kawasan padang rumput dengan sangat sedikit pokok yang muncul berhampiran pinggir kawah. Pada mulanya ia adalah laluan dengan cerun sedikit tetapi di bahagian akhir ia menjadi semakin banyak cerun. Kami melalui pelbagai tempat rehat (POS I, II, III, IV) di mana anda boleh membeli minuman dan makanan segar. Kebanyakan agensi berhenti di POS II untuk menyediakan makan tengah hari. Di penghujung laluan kami sampai ke rim kawah (SEMBALUM CRATER RIM), iaitu kawasan perkhemahan yang sempit. Setibanya kami tidak menemui gerai kami siap dan snek dengan pisang goreng dan adunan. Kami menikmati sepanjang hari dengan pemandangan menakjubkan kedua-dua Rinjani, serta sebahagian daripada Tasik Anak dan matahari terbenam. Kami tidur awal sebab kena bangun pukul 2.00 untuk mendaki ke puncak Gunung Rinjani.

HARI 2: Kami bangun pada pukul 2 pagi dan selepas makan dan minum kopi, kami memulakan laluan pendakian lebih 1000 meter ke Rinjani. Anggaran masa pendakian adalah antara 3 hingga 4 jam, kami berjaya sampai ke sana dalam masa kurang 3 jam tetapi ia merupakan antara laluan paling sukar yang kami lakukan bukan sahaja kerana ketidaksamaan tetapi juga kerana ketinggian yang ketara apabila bernafas dan lebih-lebih lagi dengan banyak tanjakan yang sangat curam di kawasan gunung berapi dengan lapilli atau picón di mana anda kembali dengan setiap langkah yang anda ambil. Bahagian pertama dan terakhir adalah yang paling rumit kerana cerun yang curam. Yang terakhir, sudah keletihan, dengan sedikit oksigen dan tertimbus di dalam picón, menjadi tidak berkesudahan dan anda mengatasi ramai orang yang mempunyai masa yang agak teruk. Selepas sampai ke puncak, di mana ia tidak sejuk seperti yang dijangkakan, kami menunggu lebih daripada sejam untuk melihat matahari terbit dan landskap, yang benar-benar menakjubkan, jadi saya syorkan jangan ketinggalan bahagian ini kerana ia adalah yang terbaik dalam 3 hari laluan. . Pada pukul 7 pagi, selepas mengambil banyak gambar dan kagum dengan pemandangan, kami memulakan penurunan, yang sangat pantas dan menyeronokkan sebahagiannya kerana anda meluncur ke bawah picón atau pasir gunung berapi, walaupun jika anda tidak biasa turun, kaki anda boleh agak terbeban. Semasa menuruni anda terus menikmati pemandangan kawah yang menakjubkan sehingga anda membuat regangan terakhir menuruni ke Rim Kawah untuk sampai ke kem dan bersarapan. Kemudian kem itu dijemput dan turun ke Tasik Anak, di dasar kawah, bermula. Setibanya di tasik, kami mengambil laluan kira-kira 400 meter yang turun ke kawasan terma, tempat kami mandi. Airnya menyenangkan dan tidak begitu panas, walaupun ia boleh mengurangkan ketegangan anda sedikit. Selepas mandi, kami naik ke pinggir tasik semula dan berjalan sebentar ke kawasan sunyi yang kelihatan seperti pantai, di mana mereka menyediakan makan tengah hari dan kami mengambil kesempatan untuk mandi dengan air yang lebih sejuk yang mengaktifkan semula kami. sedikit.

Selepas makan tengah hari bermula hamparan pendakian lebih daripada 600 meter yang membuat kami agak berat kerana keletihan yang terkumpul, dari bangun awal dan terutamanya kerana ia mempunyai bahagian yang sangat sempit, yang lain sangat curam dan juga beberapa pendakian sederhana dan juga tangga. Kami tiba lebih kurang jam 4 petang di tepi kawah, RIM KRATER SENARU, tempat kem disediakan. Ramai orang memandang rendah bahagian ini dan usaha hari ini malah tiba pada waktu malam, sesetengahnya dalam keadaan yang sangat teruk.

Matahari terbenam dan pemandangan kawah dari sini sungguh menakjubkan.

HARI 3: Kami bangun pada pukul 6 dengan hari yang tertutup dan dengan hujan yang akan menemani kami hampir sepanjang hari dan selepas sarapan pagi kami memulakan penurunan hampir 2000 meter yang tidak rata, melalui tempat yang pada mulanya terbuka tetapi selepas 2 kilometer ia masuk ke dalam hutan yang sangat padat dan luar biasa yang menemani kita sehingga ke akhirnya. Di penghujung laluan, anda tiba di pintu masuk ke laluan dari Senaru dan kami meneruskan bahagian menuruni landasan konkrit sehingga mereka menjemput kami.